بررسی روزنامه های صبح تهران، چهارشنبه سوم اسفند
نوشته شده توسط : lsdf
تصویر از اصولگرایان نامزد انتخابات مجلس آینده در صفحه اول جام جم

تصویر از اصولگرایان نامزد انتخابات مجلس آینده در صفحه اول جام جم

روزنامه های صبح امروز تهران در عنوان های اصلی خود از علاقه مندی محمود احمدی نژاد به گسترش اختیارات خود در نظارت بر همه امور نوشته، خبر داده اند که از فردا رقابت 3444 نامزد انتخاباتی برای 270 حوزه آغاز می شود و این که رقابت ها بین اصولگرایان است. ابراز نگرانی از بنزین هزار تومانی و آغاز بی محاسبه فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها بخش دیگری از مطالب این روزنامه ها را تشکیل می دهد.

انتخابات رقابت اصولگرایان با خودشان

"اگرمسئولان انتخابات جناحي عمل کنند، زمين خواهيم خورد" به نقل از هاشمی رفسنجانی تیتر اول مردم سالاری است، جام جم و کیهان در عنوان اصلی خود خبر داده اند "فردا رقابت 3444 نامزد براي ورود به مجلس آغازمی شود" و فرهیختگان از "رقابت دوازده نفر برای یک صندلی" خبر داده است.

ابتکار هم معتقد است حرص بی اندازه برای تصاحب قدرت بيشتر و طمع گستردن پر و بال بر بخش گسترده‌تری از سرمايه و اموال مردم، چنان در تار و پود ماها ريشه دوانيده‌است که هيچ سنخيتی ميان اين‌گونه رفتارها و کردارها با شعارها و لقلقه‌های زبان خود نمی بينيم. بر سر هر کرسی و يا از طريق تريبون‌هاي مختلف، از شايستگی ها علی (ع ) و ميزان ارادت خود به آن بزرگوار داد سخن می دهيم اما دم خروس معاويه‌صفتی و عمل يزيدگونه، آشکارا از کردار و رفتارمان بيرون می زند. بسياری خود را زاهد، عابد، امين و دنياگريز جلوه می دهند اما چون پرده برمی افتد، از آنچه نمايان می شود حتی غول و ديو بدکاره هم خجل می شوند!

به نوشته سرمقاله این روزنامه واقع امر اين است که گاهی آدم درمی ماند که اين کردارها، اين برآيند رفتارها و اين اعمال بسياری از مدعيان، با کدام فرهنگ و مذهب سازگاری دارد؟! چه راحت ميلياردها ميليارد ـ مستقيم و نامستقيم، بی حساب‌ و کتاب ـ از قبل کم‌کاری ها و چشم‌پوشی های برخی از مسئولان و از راه‌های گوناگون نظير: اختلاس، خاصه خرجی ها و... از خزانه عمومی بر باد می رود اما انگار نه انگار. چند نفر می توانند به راحتی در خزانه مردم چنگ بزنند و هرچه می خواهند پول بردارند. آنها به اندازه چندميليون نفرمی توانند از اموال همگان استفاده کنند! آنگاه مسئولان به جای کوبيدن سر خويش به ديوار و پنهان کردن روی خود از شرمندگی، راست راست در چشم ديگران نگاه می کنند و جز خود، هيچ‌کس را شايسته مسئوليت و پست نمی دانند؛ گويی از مردم توقع دارند تا برايشان هورا بکشند و آنان را حلوا حلوا کنند و تاج سرخود نمايند! اين چه جور مسلمانی است؟!

تیتر و عکس [از حجت سپهوند] در صفحه اول آرمان

تیتر و عکس [از حجت سپهوند] در صفحه اول آرمان

و خلاصه مقاله ابتکار این که: اگرمقايسه‌ای ميان رفتار رئيس‌جمهور ملحد! آلمان با رفتار مسئولان مدعي کشور خودمان صورت گيرد، می بينيم وی به اين خاطر که سال‌ها پيش وامی را با بهره اندک از شرکت خصوصی دريافت کرده بود، آنچنان از طرف افکارعمومی بازخواست می شود که ترجيح می دهد برای احترام به «خواست عمومی» از سمتش استعفا دهد. کاری که او کرده ـ يعنی وامی که دريافت نموده ـ نزد ما به هيچ‌وجه لغزش يا عملی غيرقانونی به حساب نمی آيد. تازه مبلغ آن وام، در برابر اختلاس بزرگ ما همانند «قطره‌ای در برابر درياست.»

بنزین هزار تومانی، در این شرایط حساس

کارتون گرانی بنزین از حسن کریم زاده، اعتماد

کارتون گرانی بنزین از حسن کریم زاده، اعتماد

"چانه زنی با دولت بر سر حداقل دستمزد" گزارش اصلی تهران امروز است، "صادرات نفت به دیگر کشورهای اروپائی قطع می شود" تیتر اول جهان صنعت است و دنیای اقتصاد از "شرط سود سپرده بالای 20 در صد" خبر داده است.

نرگس رسولی در گزارشی در اعتماد نوشته چند روز پيش بود كه كاظم جلالي، قائم‌مقام ستاد مديريت مصرف سوخت از سناريوي جديد افزايش قيمت بنزين در سال 91 آن هم به ميزان 20 درصد مصوبه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها خبر داد. وي كه بنزين هزار توماني را نتيجه اجراي مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌داند نتيجه‌گيري رسمي اين افزايش قيمت را منوط به نظر محمود احمدي‌نژاد دانست و اعلام كرد كه با وجود الزام افزايش 20درصدي قيمت بنزين حين اجراي مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانه‌ها با اين حال اين شخص رييس‌جمهور است كه تعيين‌كننده نهايي قيمت است و ممكن است اين افزايش قيمت بيش از اين ارقام باشد.

به نوشته این گزارش طي روزهای گذشته كه صنف عرضه‌كننده بنزين خواهان دريافت مطالبات معوق خود شده بودند يك منبع آگاه از تعيين قيمت هزار تومان برای بنزين سال آينده خبر داد و حتی اعلام كرد كه در سال 91 ديگر بنزين چند نرخی فروخته نمی شود و تنها بنزين هزار تومانی در جايگاه‌ها عرضه خواهد شد.

اعتماد گزارش داده اين طرح جديد وزارت نفت در حالی است كه هم‌اكنون جايگاهداران براي ادامه همكاری خود با شركت ملی پخش شرط و شروط گذاشته‌اند و خواهان تعيين تكليف مطالبات معوق خود شده‌اند؛ مطالباتی كه اگر چه رقم صحيح آن از سوی هيچ كدام از طرفين دعوی عنوان نمی شود اما اين رقم به قدری بالاست كه می تواند طرف بدهكار را به ورطه ورشكستگی برساند. به گونه‌يی كه اگر حتي يك حساب سرانگشتی از ميزان مطالبات معوقه جايگاهداران براي بنزين آزادی كه با نرخ 700 تومان در جايگاه‌ها عرضه می شود داشته باشيم نشان می دهد كه 2000 جايگاه موجود در كشور بالغ برهزاران ميليارد تومان مطالبات معوق دارند كه می تواند حال و روز جايگاهداران را تغيير دهد.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته بنابر گزارش‌های رسمی موجود، بخش عمده‌ای از صنايع توليدی كشور در اثر خلف وعده دولت در حمايتهای مصرح در قانون هدفمندی يارانه‌ها، تا حدود زيادی زير حد متوسط ظرفيت اسمی خود كار می كنند و همين مسئله علاوه بر تأثيری كه افزايش قيمت حامل‌های انرژي بر قيمت‌ها دارد، باعث بالا رفتن قيمت تمام شده كالاها شده است.

بر اين مشكلات بخش توليد بايد معضلات ناشی از افزايش قيمت ارز و مشكلات تأمين اعتبار را نيز افزود. مجموع اين مسائل صنايع توليدی كشور را در وضعيت نامطلوبی قرار داده است كه مشخص نيست درصورت اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها و بالا رفتن مجدد قيمت حامل‌های انرژی، حمل و نقل، مواد اوليه و هزينه‌های حقوق و دستمزد چه آينده‌ای را برای آنان رقم خواهد زد.

به نظر این مقاله دولت با خلف وعده در حمايت از بخش توليد كشور، نه تنها كمكی به ارتقای سطح بهره وری انرژی و... به آنان نكرده بلكه با اصرار بر عدم افزايش قيمت‌های فروش در چند ماهه نخست اجرای مرحله اول قانون هدفمندی يارانه‌ها، عملاً زيان انباشته‌ای را نيز به توليد كنندگان تحميل كرده كه قدرت مديريت و مقاومت اين بخش را در برابر موج دوم افزايش قيمت‌ها كاهش داده است.

حال در چنين شرايطی كه به طور نمونه لبنيات به عنوان يكی از كالاهای پرمصرف در سبد خريد خانوار و مواد ضروری برای حفظ سلامت افراد و جامعه، طی سال گذشته حداقل سه بار و در هر مقطع حدود 5 تا 10درصد گران شده است، رئيس دولت و وزرای آن از قريب الوقوع بودن آغاز مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها سخن می گويند و صراحتاً از افزايش قيمت تمامی حامل‌های انرژی، آب، هزينه‌های حمل و نقل و... خبر می دهند.

از اين رو و با در نظر گرفتن شرايط حساس كشور، تهديدهای بالفعل و بالقوه خارجی و... بايد به اين پرسش، پاسخی دقيق، همه جانبه و موشكافانه داد كه آيا اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها در اين شرايط، اقدام درستی است؟

راهبردهای خردمندانه برای پول تو جیبی

هادی چپردار در ستون طنز شرق نوشته البته بر همه كس واضح و مبرهن است كه پول توجيبی موضوع بسيار مهمی می باشد؛ چرا كه ما دانش‌آموزان كوشا و ساعی در اين دوران تحريم اقتصادی، با نهادينه‌سازی برون‌رفت‌ها از چالش‌های كارسازانه و راهبردهای راهكارمندانه، می بايستی كه برنامه‌ريزی خوبی براي پول توجيبی خود داشته باشيم.

نویسنده افزوده: يك هم‌شاگردی ما كه فاميل‌هايش در خارج می باشند و خيلی منگ و خنده‌دار و در نوع خود پديده‌ای می باشد، از همان كلاس اول يك فقره كارگروه اقتصادي تشكيل گردانده بود و پول‌های توجيبی بچه‌ها را می گرفتانده بود و در عوض به آنها قول‌های زيادی گردانده بود، مانند پس دادن اصل پول‌های توجيبی بچه‌ها بعد از امتحان نهايی كلاس پنجم، عضويت در كارگروه نهادينه‌سازی راهبردها، كمك‌هزينه برون‌رفت، پرداخت يارانه‌های معنوی، نهادينه‌سازی چالش‌ها در سفره بچه‌ها و به‌خصوص رد نكردن اسم آنها به آقای ناظم وقتي كه وی در آينده مبصر شد؛

طنزنویس شرق در نهایت آورده:ما در پايان انشای خود از بابای خود تقاضا می گردانيم، به ما پول توجيبی بيشتری بگرداند تا بتوانيم همان كيك هميشگی را از بوفه مدرسه بخريم و با اين راهبرد راهكارمندانه از گرسنگی نميريم و قول می دهيم كه با خاتم‌آبادی نگرديم و كتاب نخوانيم و هيچ‌وقت ديوانه نگرديم.

جبران اشتباه، بازگشت به قانون اساسی

صفحه اول روزنامه قدس

صفحه اول روزنامه قدس

"مجازات فرد هتاك به فائزه هاشمی" عنوان اصلی شرق است، "اظهارات تازه احمدی نژاد درباره قانون اساسی" در صدر اخبار قدس آمده و اعتماد همین موضوع را با تیتر "اعتراف به اشتباه" منعکس کرده است.

شرق مقاله ای دارد که در آن آمده خبر دلنشينی شنيديم از رييس دولت؛ سخن از قانون خوب، مجريان خوب، مردم قانون‌پذير و قانون‌مدار گفتند. اين مژده را دادند كه در آينده نزديك بنا دارند راجع به قانون اساسی صحبت مفصلی با مردم داشته باشند. آقای احمدی نژاد به نظر می رسد اتفاقی افتاده كه بعد از گذشت حدود 80ماه از مسئوليت در دولت نهم و دهم، حال به فكر بكری افتاده و يادی از قانون خوب (شما در اين حوزه چه مسئوليتی داريد مگر به حكم قانون مجری نيستيد) كرده. آيا مانعی براي اجرای «قانون خوب» برای مجريان محترم و مردم قانون‌پذير و قانون‌مدار وجود دارد؟

فاضل موسوی نویسنده این مقاله که نماینده مجلس است در ادامه از رییس دولت خواسته حال كه بسيار ذوق و شوق به قانون و اجرا داده شده پس به چند سوال پاسخ دهيد. آيا فرد يا افرادی مانع اجرای قوانين مجلس و قانون اساسی هست؟ آيا دولت نهم و دهم يك بيلان شفاف و دقيق از دخل كشور ارايه كرده است؟ آيا مي‌توانيد با دلايل مثبت مدعی باشيد كه از قانون بودجه انحراف نداشته‌ايد؟ آيا قوانين برنامه توسعه كامل و به درستی عمل شده است؟ در چه حوزه‌ای از حوزه‌های سند چشم‌انداز توفيق حاصل نموده‌ايد؟

در دنباله مقاله شرق آمده با عنايت به اينكه در حوزه درآمدها به طور ميانگين بيش از چهار برابر درآمد داشته‌ايد، مي‌توان مدعی بهبودی چهار برابری زندگی آحاد مردم شد. اگر سخن مثبت است بايد درخصوص اقتصاد كشور، اشتغال، تورم، نرخ رشد و... جوابگو بود. اين كوتاه از برای فرمايشات در زمينه قانون بود.

عباس عبدی در مقاله ای در اعتماد با اشاره به آن چه در دادگاه اختلاس بزرگ گفته شد نوشته به عبارت ديگر برخی كارمندان و مديران دولتی، اموال عمومی دولت و مردم را با قيمت‌های نازل به متهمان فروخته‌اند. كسانی كه بايد امين اموال عمومی باشند، چرا تا اين حد ارزان آنها را در اختيار ديگران قرار داده‌اند؟ آيا در ميان اين مجموعه وسيع از كارمند و حتی مدير، يك نفر هم نبوده كه در برابر وسوسه‌های متهمان تاب مقاومت داشته باشد و حاضر به دريافت رشوه نشود و عليه رشوه‌دهنده به مقامات بازرسی و قضايی گزارش كند؟ و اگر كسی موضوع را خبر داده بود، آيا پيگيری نشد كه كار به اينجا رسيد؟

به نوشته این جامعه شناس اگر رشوه‌گيرندگان بالقوه كه تعدادشان معدود و تحت نظارت و مديريت حكومت هستند، اصلاح شوند و رغبتي به رشوه گرفتن نداشته باشند و حتي در برابر آن واكنش نشان دهند، آنگاه هيچ فردی به خود اجازه نمی دهد كه برای پيشبرد اهداف مجرمانه‌اش پيشنهاد پرداخت رشوه كند.

در پایان مقاله اعتماد آمده مساله رشوه تا حدی پيچيده‌تر از يك اختلاس عادی و حتی غير معمول است. هر چند در اين مورد خاص هزاران ميليارد تومان از اموال عمومی اختلاس شده، و به همين دليل كار به قوه قضاييه و دادگاه كشيده شده است، ولی موارد بسياری وجود دارد كه رشوه پرداخت می شود، در حالی كه اموال عمومی ظاهرا جابه‌جا نمی شود و حساسيتی هم برانگيخته نمی شود.

معلول بی علت قطع انیترنت

اینترنت باستانی، جمال رحمتی، جام جم

اینترنت باستانی، جمال رحمتی، جام جم

صالح نیکبخت در مقاله ای تحت عنوان "معلول بی علت" در شرق به قطع مدام اینترنت پرداخته و نوشته درحالی كه هنوز چند ساعت از بهره‌برداری «شبكه ملی» كشور نگذشته بود، دسترسی كاربران ايرانی به سايت‌های ارايه‌دهنده خدمات اينترنت تقريبا به طور كامل تا شامگاه دوشنبه قطع شد و كاربران با پای لنگان و در تلاشی بی فايده در فضای مجازی بدون امكان ارتباط و انتقال داده‌های خود به مخاطب، سرگردان ماندند. اختلال جدی در اينترنت در شرايطی صورت گرفت كه از حدود يك‌ماه پيش بسياری از كاربران ايرانی كه از سرويس جهانی ای ميل و خدمات موتورهای جست‌وجوگر «ياهو» و «گوگل» براي انجام امور خويش استفاده می كنند، در دسترسی به اين امكانات با مشكلاتی جدی مواجه شده و پای مجلسيان از فضای مادی و ساحت مجلس پركار اين ماه به فضای مجازی كشيده شد.

نویسنده با اشاره به اهمیت اینترنت در زندگی امروزی جوامع افزوده این وضعیت غير از كنش‌ها و واكنش‌هايی كه در ذهن و روان كاربران باقی می گذارد، قطعا موجب می شود در واحدهاي اقتصادی و تجاری و صنعتی كشور كه مهم‌ترين وسيله ارتباط آنها با دنياي خارج يا شركايشان در داخل و خارج، همين وسيله ارتباطي يعنی ای ميل و اينترنت است، مسايل و مشكلات زيانباری ايجاد كند. استمرار اين وضعيت موجب خسارات جبران‌ناپذيری خواهد شد.

مقاله شرق در نهایت اظهار نظر کرده که همين محدوديت‌ها هم به‌طور نامحدودی در سطح جهان انعكاس می يابد و هم لطمه بزرگی به اعتبار ادعاي تقويت زيرساخت‌های علمی كشور وارد می كند.

هول دادن یا حال دادن

ابراهيم رها در ستون زخم اعتماد اول اشاره کرده: تقريبا هر روز مثل ديروز مطلب من دچار حذفياتی می شود كه به كار لطمه‌ می زند، شما ببخشيد. من كه آموخته‌ام ديگر از اين بابت زياد حرص نخورم چراكه رگ كله آدم از حرص و جوش پاره می شود بلكه جر می خورد و بعد كار آدم به بيمارستان و بستری شدن و آزمايش و... می كشد و آدميزاد از كار و زندگی می ماند.

نویسنده سپس به گفته های وزیر سابق نفت پرداخته که «اشتغال با هول دادن دولت و «مجلس ايجاد نمی شود.» بعد این سئوال ها را مطرح کرده: الف- با حال دادن دولت و مجلس ايجاد می شود؟ ب- با حل كردن مجلس در دولت ايجاد می شود؟ ج- به حال يا حول و ايضا مجلس يا دولت ربطی ندارد، خودش ايجاد می شود؟ د- اگر از اين حرف‌های بی ربط نمی زدی، احمدی نژاد باز هم تو را وزير می كرد قشنگ جان!

در پایان طنز اعتماد آمده: من نمی دانم شما از اوضاع قيمت‌ها «راضی» هستيد يا «رازی» در اين قيمت‌هاست يا رازی فاميل زكرياست يا راضی اسم يك مكان است يا... اما می دانم نام «ز» را هر چه كه حساب كنيد وضعيت قيمت‌ها به شكلی است كه قسمت‌های مختلف آدم را دچار انشقاق مي‌كند.





:: برچسب‌ها: ایتالیا , سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: